• DA
    • ENG
00 items
Karen-Marie Lillelund
Search
  • Forside
  • Foredrag
    • Foredrag
      • Kommunikation
      • Stress
      • Humor
      • Janteloven
      • Hold balancen
  • Foredrag online
    • Foredrag online
      • Kommunikation
      • Stress
      • Humor
  • Virksomhedsvideo
  • Online kurser
    • Online kurser
      • Kommunikation
      • Storytelling
  • Offentlige arr.
  • Video – Tirsdagstosserier
  • Podcast – Prøvliåhørher
  • Blog
  • Bøger
  • Ringetoner
  • Musik
  • Om Karen-Marie Lillelund
00 items
BOOKING
+45 5083 8336
grafisk illustration af et par i stor diskussion

Derfor skal du veje eller i hvert fald overveje dine ord

webmaster2021-01-11T09:15:51+01:00

Forleden var jeg til en inspirerende frokost med en del kvinder, jeg ikke kendte i forvejen. Og den slags kan jo enten give en lidt forsigtig samtale, fordi man er usikker på hinanden eller en overraskende interessant samtale, fordi man er ærligt nysgerrig på, hvad de andre mener og tænker. For os blev det heldigvis det sidste og vi kom i løbet af frokosten til at tale om, hvordan ord påvirker os.

En af damerne fortalte f.eks. at hun simpelthen fik røde knopper, hvis hendes chef brugte udtrykket:”Jeg forventer”. Ikke fordi chefen ikke må forvente noget og ikke fordi, det ikke er godt at afstemme forventninger, nej, simpelthen fordi ordene “jeg forventer” fik hende til at føle sig som et uartigt barn. Hun følte med andre ord, der blev talt ned til hende.

Og spørgsmålet er egentlig ikke, om det er rigtigt, at det er nedladende eller ej. For den slags handler jo om modtageren. Nej, spørgsmålet er, om det er noget, man skal gøre noget ved, hvis man f.eks. har en chef eller en kollega, der udtrykker sig på en måde, der konstant provokerer en og får en til at føle sig mindreværdig. Er det rimeligt at bede chefen/kollegaen forholde sig til det?

Mit svar er ja. Det er altid rimeligt at bede andre mennesker om hjælp til at undgå småkonflikter, hvis de kan undgåes. Og de fleste mennesker vil faktisk gerne gøre sig umage for at ændre adfærd eller ordvalg, hvis det betyder noget for andre.

Selv har jeg f.eks. trænet min revisor. Han kunne i gamle dage ofte skrive og sige til mig “du burde”. Og lige nøjagtig ordet “burde” får mig til at reagere som en trodsig tre-årig. Hvis nogen siger :”du burde” kan man være sikker på, jeg gør det modsatte. Så jeg sagde pænt og roligt til min revisor at “burde” var et lidt uheldigt valg i forhold til mig og siden har han altid formuleret det anderledes f.eks. “måske var det en god idé hvis…” eller : “Har du overvejet at….”

Jeg kan ikke forklare, hvorfor jeg reagere såden og jeg indrømmer gerne, at det bestemt ikke er fornuftigt. Men fornuftigt er det altid at bede om et lille hensyn, hvis man har muligheden og i øvrigt også vise andre hensyn, når det har brug for det. Og hvis vi lige tager de værste Facebook skænderier og den værste myldetidstrafik ud, så tror jeg på, at de fleste af os gerne vil række hånden ud, tage hensyn og hjælpe, hvor vi kan.

Share this post

Facebook LinkedIn Email

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Related Posts

biler ses i lang trafikkø

Er du aldrig i dårligt humør, Karen-Marie?

Når man er rejsende ... read more

Væk mig, når det er sommer!

- Sådan kommer du i... read more

mand med paryk angriber med en banan der skal forestille en pistol

Min drønirriterende kollega

Vi har alle haft én,... read more

en mobiltelefon er ved at løbe tør for strøm

Ved du, hvordan du lader op?

Det er en gammel san... read more

Åh, at være en rumraket

Nogle gange kan det... read more

gul og sur smiley

Efter 19 år er det for sent at brokke sig

Dette er en lille hi... read more

en kvinde står med en ja-bold og en nej-bold i hver sine hænder

Kunsten at sige nej tak

Er du også typen, de... read more

Karen-Marie klæder sig ud i flot blå kjole med blomster og palietter

Jeg klæ’r mig ud

Har du et sæt tøj, d... read more

en lille marmor engel med hånden under kinden

Derfor må du aldrig opgive håbet !

Når det nogle gange... read more

grafisk illustration af en person der hulker

Livet er lige dele hulk og kluk

Imorges så jeg en rø... read more

Seneste indlæg

  • Pas på, du ikke bliver smittet
  • Et ordentligt bamsekram
  • Åh, at være en rumraket
  • Verdens bedste følgere på FB
  • Derfor må du aldrig opgive håbet !

KONTAKT

Karenmarielillelund.dk
v/ Lene Mark Rasmussen
Hillegom Allé 9
2791 Dragør

TELEFON • +45 5083 8336

EMAIL • booking@karenmarielillelund.dk

CVR • 32118771
BANK • 5014-1185657

  • Handelsbetingelser
  • Cookies
  • Persondata

Kontorets åbningstider

Man-tors 9-16.30
Fredag 9-14
JULI 9-14
Lør/Søn Lukket

Kundeservice

Har du spørgsmål vedrørende foredrag, interviews eller lignende er du velkommen til at kontakte PA Lene Mark Rasmussen.

Mens Karen-Marie er på farten, sidder Lene klar ved telefon og mail for at hjælpe dig.


Gå IKKE glip af opmuntring

Få de seneste nyheder om kurser, arrangementer m.m.


    © KAREN-MARIE LILLELUND • Design by WEBstationen
    • Main Menu
    • Top Navigation
    • Forside
    • Foredrag
      • Foredrag
        • Kommunikation
        • Stress
        • Humor
        • Janteloven
        • Hold balancen
    • Foredrag online
      • Foredrag online
        • Kommunikation
        • Stress
        • Humor
    • Virksomhedsvideo
    • Online kurser
      • Online kurser
        • Kommunikation
        • Storytelling
    • Offentlige arr.
    • Video – Tirsdagstosserier
    • Podcast – Prøvliåhørher
    • Blog
    • Bøger
    • Ringetoner
    • Musik
    • Om Karen-Marie Lillelund